Pages

SURAH AL JUMU"AH (Jumaat)


بِسْــــــــــــــــــمِ-اﷲِالرَّحْمَنِ-اارَّحِيم

Dengan nama Allah yang maha Pemurah lagi maha Penyayang.

1. Apa yang ada di langit dan di bumi tasbih memuliakan (menunjukkan kemuliaan ) Allah, Raja, Maha Suci, Maha Kuasa dan Bijaksana.
2. Dialah yang mengutuskan pada kaum yang buta seorang Rasul di antara mereka, untuk membacakan kepada mereka keterangan-keterangan Tuhan, membersihkan mereka dan mengajarkan kepada mereka Kitab dan hikmat (pengetahuan), biarpun mereka dahulunya dalam kesesatan yang terang.
3. Dan (juga diutuskan untuk kaum) yang lain dari mereka, belum pernah berhubungan dengan mereka. Dan Dia Maha Kuasa dan Bijaksana.
4. Itulah kurnia Allah, dianugerahkanNya kepada siapa yang dikehendakiNya. Dan Allah itu mempunyai kurnia yang besar.
5. Perumpamaan orang-orang yang dipikulkan kepadanya Kitab Taurat,tetapi tiada mereka pikul, bagai keledai yang memikul kitab-kitab tebal (tetapi tiada mengerti isinya). Amatlah buruknya perumpamaan kaum yang mendustakan keterangan-keterangan Allah. Dan Allah itu tiada memberikan pimpinan kepada kaum yang bersalah.
6. Katakan : Hai orang-orang Yahudi! Kalau kamu mengira, bahawa kamu adalah kekasih Allah, berbeda dari manusia (yang lain ), harapkanlah kematian, kalau kamu memang orang-orang yang benar.
7. Tetapi mereka tiada pernah mengharapkan kematian itu buat selamanya, kerana (kesalahan) yang telah di kirim terlebih dahulu oleh tangan mereka. Dan Allah itu Maha Tahu akan orang-orang yang bersalah.
8. Katakanlah: Kematian yang kamu melarikan diri daripadanya, sesungguhnya akan menemui kamu, kemudian itu kamu akan dibawa kembali kepada (Tuhan) yang Tahu hal yang tersembunyi dan yang terang, lalu diberitakanNya kepadamu apa yang telah kamu kerjakan.
9. Hai orang-orang yang beriman! Apabila ada panggilan untuk mengerjakan sembahyang di hari Jumaat, segeralah kamu mengingati Allah dan tinggalkanlah jual beli! Itu lebih baik untukmu, kalau kamu mengetahui!
10. Dan apabila selesai mengerjakan sembahyang, kamu boleh bertebaran di muka bumi dan carilah kurnia Allah, dan ingatilah Allah sebanyak-banyaknya, supaya kamu beruntung.

11. Dan ketika mereka melihat perniagaan dan permainan, mereka berlari ke situ dan meninggalkan engkau sedang berdiri. Katakan: Apa yang ada di sisi Allah itu lebih baik dari permainan dan perniagaan. Dan Allah itu paling pandai memberikan rezeki.

No comments: